Bruggenbouwer zijn: is dat een talent wat bij u past? Dan bent u verbindend, voelt u spanningen goed aan en weet u partijen in harmonie bij elkaar te brengen. Via link onderaan komt u op een prachtig artikel van Annita Smit. Zij gaat in op de kwaliteiten en valkuilen van de bruggenbouwer.

Als vakdocent in het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) ervaar ik deze karaktereigenschap als zinvol. De groepssfeer is belangrijk, willen leerlingen goed leren. Spanningen van hart tot hart leiden de focus van de leerstof af. Dit bevordert niet de ontwikkeling van het beroepsprofiel, waar de leerlingen zich in bekwamen. Trouwens, ook in het gezin is het bruggen slaan tussen gezinsleden een goede zaak. Gevoel hebben we allemaal. Voordat je het weet heeft een foute aanname gezorgd voor een spanningsveld. In een mum van tijd kan dit veld ten goede veranderen, als de juiste aandacht vanuit zorg en liefde elkaar verbindt. Eigenlijk is iedereen een bruggenbouwer, zodra er spanning is tussen mensen. De helper in elke groepssfeer is de stilte in de bereidwilligheid om elkaar met de ogen van wijsheid te zien.

Jong, oud, kind, vader, moeder, oma, opa, oom, tante, broer, zus: zie je eigen en elkaars leerpunten, besef het belang van de liefde in de relatie, en de opheldering gebeurt! De sleutel is de taal van het hart inzetten. Die neemt over en dient de situatie: mild, begrijpend en oprecht.

Mogen wij bruggen bouwen en vooral in ons zelf de brug slaan tussen onze goede wil en de spanning van het dagelijks bestaan …

https://www.desteven.nl/carriere/talentontwikkeling/wat-is-talent/bruggenbouwer

(c) Conchita Willems          13/08/2018

Wilt u reageren op dit bericht? Gebruik dan de optie ‘Geef een reactie’ hieronder.

NB
Uw mailadres, nodig om de reactie te versturen, wordt niet zichtbaar weergegeven en blijft expliciet alleen bekend bij het Nederlands Blog Initiatief. Hierop is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Uw reactie wordt niet direct weergegeven; deze wordt eerst beoordeeld door het Nederlands Blog Initiatief.