Dutch Design Week: DNA van onze toekomst – door Regine Nusselein

/, Regine Nusselein/Dutch Design Week: DNA van onze toekomst – door Regine Nusselein

Dutch Design Week: DNA van onze toekomst – door Regine Nusselein

De exposanten van deze DDW (Dutch Design Week) werken vanuit een sterke sociale betrokkenheid. Ze geven hoopvolle inzichten, opties en vergezichten over onze toekomst.

Ben je af en toe ontmoedigd en pessimistisch over de omvangrijke problemen voor ons leefklimaat zoals Co2, stikstof, opwarming en overbevolking? Ga naar de DDW. Blijf kritisch maar echt, je voelt daar dat er een onderscheidend verschil in de maak is. Je keert als een Uptimist huiswaarts.

Ik bezocht met vrienden de presentatie van Jalila Essaïdi. Een multitalent. Ik blogde ooit over haar Mestic project waarin ze uit koeienmest een T-shirt wist te maken. Ze won ermee de ‘Global Change Award’. Vervolgens zette ze een professioneel lab op dat grensverleggend onderzoek doet in bio-technologie.

Nu toonde ze ons de resultaten van o.a. een studie naar een kogelwerende huid. Dat was indrukwekkend inclusief de ultieme kogeltest in samenwerking met het RIVM.

Mestic : een systeemverandering

Voor wie nog niet goed snapt wat de waarde van ontwerpers kan zijn, hier een prachtig resultaat. Geen enkele boer of techneut is ooit op het idee gekomen om van koeienpoep iets waardevollers te maken dan meststoffen.

Jalila analyseerde de koeienmest met een open mind. Ze ontdekte dat er viscose in zit, die kun je scheiden en eruit halen. Zoals we allemaal weten en in de kast hebben hangen is viscose een prima grondstof voor kleding.

Echte Upcycling

De voordelen: nu moet een boer betalen voor zijn mestafvoer, ca. € 18,- per kub. Met deze ontwikkeling ontvangt een boer een paar euro voor diezelfde mest. Die heeft ineens meerwaarde gekregen i.p.v.  waardeloos te zijn. Even praktisch: 26000 kg mest levert 7000 T-shirts op. Een bijkomend voordeel van deze afvalstroom is dat het van eigen bodem komt. Dus geen verre inkoop en productie en als het hier geproduceerd gaat worden kent dit proces geen lang belastend transport en kosten.

Afvalwater bruikbaar maken

Toen het Waterschap in de regio hiermee bekend werd kwamen ze met een brandende opdracht. De vraag was om het rioolafvalwater te onderzoeken op hergebruik. Met name het vreselijk stinkende rioolvet/slib. Lachend, maar kritisch, vertelt ze ons dat het menselijk riool vele malen smeriger is dan de koeienpoep. Mede daardoor veel moeilijker te scheiden. Een enorme vetlaag van zeer gevarieerde troep gooien we elke dag in ons riool. Het blijkt een onverdraagbare stank te geven. Toch lukte het haar om hiervan een nieuw product te maken: kaarsen uit het rioolvet.

De gemeente moest voorheen € 300.000.–  uitgeven voor het verbranden van deze vetten, nu levert het kaarsen op!

Bouwen met bomen is beter dan beton

Het klinkt ongelofelijk maar deze DDW laat op het Ketelhuisplein praktisch zien dat het kan, beter is en sneller bouwt.

Bomen zijn bewaarplaatsen van CO2. Laat dat erin zitten is nu het advies van visionaire architecten (tv uitzending). Zij ontwikkelden een nieuwe samengestelde houtsoort: CLT / Cross Laminated Timber. Die heeft een dikte van 15 cm en je kunt er gemakkelijk een raam of deuropening in zagen. In Amsterdam staat het eerste gebouw hiervan, een hotel. Het is een totaal prefab systeem wat voor de bouw vele voordelen heeft. Bovendien beter voor mens en milieu dan cement en staal. Cement blijkt een enorm milieubelastend materiaal te zijn, erger dan textiel of de luchtvaart, dat was mij onbekend.

De 20ste eeuw was de eeuw van kunststoffen en beton, de 21ste kan wel eens de eeuw van natuurlijke materialen worden.

Het verschil zelf zien

Reis af naar Eindhoven t/m 27 .10. Leer meer over het hele designproces door goed te kijken en dan ineens ga je zien en begrijpen. Doe mee aan discussieplatforms, workshops en lezingen en laat je brandende vragen of wensen achter; ook dat kan.

Wat al duidelijk werd in Milaan, op de grootste designbeurs, laat ook de DDW duidelijk zien. Er is veel minder behoefte aan nog meer nieuwe spullen die de zoveelste variant op een thema zijn. Er is bij ontwerpers, retail en fabrikanten een missie om nieuwe oplossingen te presenteren.

©Regine Nusselein            21/10/2019

Regine Nusselein trendwatcher duurzaamheid. Graag bronvermelding bij hergebruik.

Wilt u reageren op dit bericht? Gebruik dan de optie ‘Geef een reactie’ hieronder.

NB
Uw mailadres, nodig om de reactie te versturen, wordt niet zichtbaar weergegeven en blijft expliciet alleen bekend bij het Nederlands Blog Initiatief. Hierop is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Uw reactie wordt niet direct weergegeven; deze wordt eerst beoordeeld door het Nederlands Blog Initiatief.

 

 

Door |2019-10-22T00:09:25+00:0022/10/2019|Blog, Regine Nusselein|0 Reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wij gebruiken cookies. Wijzig uw cookie-instellingen of klik op ‘Accepteren’ als u verder wilt gaan. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te bieden. Wilt u verder gaan op deze website, wijzig dan uw cookie-instellingen of klik op ‘Accepteren’ om aan te geven dat u akkoord gaat met deze instellingen.

Sluiten