Afgelopen week had ik bijna een ernstig ongeluk. Daar zat ik in een soort van file, 50 km/h noem ik een vertraging, met een auto achter mij die duidelijk vond dat ik teveel ruimte hield tussen mijzelf en de voorganger. Als hij een halve meter verder zat had ik mijn gaspedaal kunnen loslaten en was ik verder geduwd door hem. Wanneer het weer op begon te trekken, en ik op 100 km/h zat (op een weg van 120 km/h), zag ik dat er naast mij ruimte was en besloot deze gevaarlijke bestuurder langs te laten. Dus ik controleer mijn spiegels en geef richting aan om naar rechts te gaan. Tussen de korte tijd echter met het controleren van de spiegels en de dode hoek en het gaan, zat hij blijkbaar al naast mij en schoot mij met zo’n 140 km/h voorbij aan de rechter kant. Ik moest een ruk aan het stuur geven om terug te komen op de rijstrook die ik juist wilde verlaten om te voorkomen dat ik hem raakte. Ik had dit bijna niet kunnen na vertellen. Gevaarlijke asociale bestuurders, ik heb zo’n hekel aan ze.

Iedereen kent ze wel; zij die:

  • zich niet aan de 2 seconden regel houden,
  • dubbel geparkeerd staan,
  • je geen kans geven normaal aan de kant te gaan op de snelweg omdat ze al gas aan het bijgeven zijn,
  • bij files van baan blijven wisselen waardoor de doorstroom word geremd en nog ergerlijker, dat ze op de vrij te maken baan blijven rijden, onder het kruis door en op het laatst nog snel met de auto er tussen duiken. Hetzelfde geldt voor even de (tankstation) afslag nemen om er meteen weer tussen te duiken verderop.Nu hoor ik wel eens, “Maar als iedereen minder ruimte tussen laat, passen er meer auto’s op de weg” of “Mijn reactievermogen is uitstekend, dus ik hoef die afstand niet te bewaren”. Nu heb ik ergens over de Nederlandse grens witte pijlen op de weg zien gaan, Chevron-tekens, die de 2 seconden regel aanduiden en die lijken mij ideaal om hier in Nederland geplaatst te worden. Met de maximale toe gestane snelheid zou je minstens 2 pijlen tussen jou en je voorganger moeten zien. Volgens mij zijn er namelijk simpelweg vele mensen het inzicht verloren in hoeveel afstand bewaard dient te worden. Maar met zoveel ervaring hoef je toch niet meer te tellen?…  Probeer eens verder te kijken dan uw eigen auto, probeer eens rekening te houden met de veiligheid van anderen en wat uw gedrag in het verkeer teweegbrengt voor de anderen. Probeer eens wat minder agressief te rijden, en wie weet krijgt u ook minder agressieve reacties terug van de mensen om u heen. Met andere woorden, lok het niet uit. Zowel de reacties als de gevaarlijke situaties, want ook als u bumper kleeft en de voorganger besluit te remmen, zit u er in en ook u zult hier last van hebben voor een aardige tijd.
  • Waar ik mij dan ook aan erger is dat als het zonnig warm weer is en je naar de supermarkt gaat waar maar zo’n 15 plaatsen afgedekt zijn van de zon, dat er dan mensen zijn die dubbel parkeren. Ik met mijn kleine autootje weet vaak toch wel de plek te bemachtigen, en eerlijk is eerlijk, het boeit me dan echt niet als dat betekent dat de ander dan niet de auto in kan komen, ik moet en zal in mijn vak staan namelijk. Laatst had ik dus ook zo’n situatie dat terwijl ik in vak stond, en krap tegen een paal aan moest om te passen, er iemand anders in mijn afwezigheid naast mij geparkeerd had en ik echt met heel veel aandacht eruit moest kruipen om er maar voor te zorgen dat ik de auto niet zou raken. Hoe moeilijk is het om nog even een tweede keer te kijken alvorens je besluit uit te stappen? Of hoe slecht kun je wel niet rijden als je zoveel tijd verliest met steken, wat ik maximaal 2 keer hoef te doen, om een auto fatsoenlijk binnen de lijntjes te parkeren?
  • Bij ideale wegomstandigheden en als het lichaam in goede conditie is, is de reactieafstand je snelheid/10*3. Dit is een andere formule dan de remafstand, welke er ook nog bij komt. Je weet maar nooit wanneer de persoon voor je onverwacht met een noodrem tot stilstand komt. Je bent net begonnen met je ogen te knipperen, of kijkt net even in je spiegels of snelheidsmeter, kijkt weer voor je en moet dan nog tijd rekenen om van gaspedaal naar de rem en koppeling te schakelen. Er zit meer tijd in dan je denkt en 2 seconden is naar mijn mening zelfs wel heel krap genomen.© Janelin              17/06/2018
  • “Voor 2018 geldt er bij bekeuringen voor fout stilstaan en/of fout parkeren voor de meeste bekeuringen een verhoging van 90 naar 95 euro.” https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/124792-boetes-of-bekeuring-bij-fout-parkeren-en-stilstaan-voor-2018.html

Wilt u reageren op dit bericht? Gebruik dan de optie ‘Geef een reactie’ hieronder.

NB
Uw mailadres, nodig om de reactie te versturen, wordt niet zichtbaar weergegeven en blijft expliciet alleen bekend bij het Nederlands Blog Initiatief. Hierop is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Uw reactie wordt niet direct weergegeven; deze wordt eerst beoordeeld door het Nederlands Blog Initiatief.