KLEDING MET MEERDERE LEVENS

We weten het allemaal: hergebruik is hot. Er zijn tal van mogelijkheden, maar welke is de beste?

Onze kleerkast is de nieuwe testlocatie geworden voor het ‘ tweede-leven-circuit’. Niet of niet meer gedragen vraagt om een herkansing. Slimme robots helpen daarbij. Die kunnend heel snel op stofsoort en conditie van een kledingstuk sorteren. Goed draagbaar krijgt een herkansing. Zo niet dan gaat een handig apparaat alle niet textiele delen, zoals knopen en ritsen, eruit knippen. Het gestripte model gaat door een versnipperaar om er vervolgens een nieuwe draad van te maken.

UPCYCLING

Het ‘oppimpen’ van een oud kledingstuk is inmiddels een nieuwe hobby. Dat kan nog beter. Wat, als een groot bedrijf dat zelf de eerste productierun maakte, ook serieus werk maakt met een vervolg van dat wat overblijft? Upcycling van niet verkochte kleding, dat gaat nu gebeuren. Volgens mij uniek in Nederland.

H&M DOET HET!

H&M werkt hierbij samen met Hacked-by, een tweekoppig designerduo dat al jaren geleden upcycling tot hun corebusiness maakte. Overgebleven H&M kleding is door deze jongens flink onderhanden genomen om er een ware (her)beleving van te maken. De collectie telt 20 items. Is vanaf 16 februari exclusief te koop in hun flagshipstore (Rokin) Amsterdam. De collectie toont verschillende sferen, van stoer met een edgy randje tot een romantische mix met een eigenzinnige gelaagdheid. De ingrepen zijn duidelijk zichtbaar. Het is een nieuwe Mode-ontwerp- richting: massa omgezet in unicaten. Mode met een veelbelovende toekomst.

Opmerkelijk is ook het productiedomein. In eigen land met sociaal maatschappelijk verantwoorde impact. In een naaiatelier dat erop gericht is om vrouwen met een achterstand op de arbeidsmarkt een goede (door)start te geven, zoals Van Hully .

MODE, MOED, MYTHE

Wat ik hier zo goed aan vind is de moed van een groot concern om dit te doen. Door de schaal kunnen ze het verschil maken. Dat is nodig om het oude vastgelopen modesysteem te bevrijden. Het is een krachtig impuls naar de gehele bedrijfstak en de markt.

Consumenten worden soms moedeloos van al die verspillingscijfers, Co2 uitstoot curven, milieuschade en slechte arbeidsomstandigheden die aan kleding kunnen kleven. Los van het feit dat die cijfers vaak niet meer actueel zijn laat dit initiatief zien dat het anders kan. Het begint klein maar kan een grote impact hebben. Nederland heeft al vaker getoond een goed gidsland te zijn voor nieuwe wereldwijde concepten.

We moeten van ‘ doemdenken’ naar ‘doedenken’ 

ACTIE

Stap eens binnen en laat je inspireren. Kun je niet slagen? Loop dan even door naar Arket, het nieuwste winkelconcept van de H&M familie, bedoeld voor een hoger en minder jong segment; de eigen collectie is hier aangevuld met mooie merken die elkaar goed aanvullen.

En kijk daarna weer eens met een frisse blik in je eigen kleerkast. Zo kom je nóg rijker weer thuis.

© Regine Nusselein    7/02/2019        (Geplaatst 7 februari 2019 In slowfashion)

Regine Nusselein / trendwatcher Slow Fashion Society

 

Wilt u reageren op dit bericht? Gebruik dan de optie ‘Geef een reactie’ hieronder.

NB
Uw mailadres, nodig om de reactie te versturen, wordt niet zichtbaar weergegeven en blijft expliciet alleen bekend bij het Nederlands Blog Initiatief. Hierop is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Uw reactie wordt niet direct weergegeven; deze wordt eerst beoordeeld door het Nederlands Blog Initiatief.