Toen mijn moeder en ik besloten ratten te gaan kopen schrokken we een beetje van de prijs van een rattenkooi en zagen een grote hamsterkooi staan die maar 1/4 van de prijs was. Maar hoeveel ruimte hebben 2 vrouwelijke ratjes nou minimaal nodig?
We besloten naar een medewerker te gaan om informatie te winnen en overduidelijk had hij ons dom ingeschat. Hij begon over dat de ratten misschien door de tralies zouden kunnen kruipen, terwijl een hamster net zoveel ruimte, mits niet minder, nodig zal hebben om te ontsnappen. ‘Maar ze knagen wellicht door tralies’ probeerde hij daarna, alsof hamster niet aan tralies zitten. Het duurde even voordat hij eerlijke antwoorden begon te geven in plaats van de verkoperspraatjes en ons fatsoenlijk probeerde te helpen.

Maar hoe belangrijk is het dan om eerlijk en oprecht vriendelijk te zijn naar je klanten?
Toen ik de Multimate bij mij in de buurt ingelopen kwam en door iedere medewerker die me zag meteen met een glimlach begroet werd schrok ik, dit was ik niet gewent van de randstad. Gevolg is wel dat dat mijn voorkeur bouwwinkel die ene Multimate is.
Ik heb een voorkeur voor een specifieke Albert Heijn, op Amstelplein in Uithoorn. Ze zijn daar oprecht klantvriendelijk en ik heb zelfs eens in een zeer negatieve bui boodschappen moeten doen en door die winkel had ik die dag toch even glim gelachen, ongeforceert.

Toen ik op zoek was naar bordspellen voor mijn collectie, en blogs, zijn mijn partner en ik een aantal winkels af geweest. Opvallend is een plekje in Utrecht waar er 4 super dichtbij zitten van elkaar. Elke keer dat we winkelen gaan we naar dezelfde, Subcultures, want dat is de enige van de 4 die echt een super gevoel geeft, zelfs als ze mijn spel niet hebben.
Van de andere drie voel ik me er bij 1 een nummertje en staat er een ongeïnteresseerde persoon achter de balie. Daar ga ik niet meer naar terug.
Bij een ander is de eigenaar zo fanatiek in zijn sterke mening dat hij mijn favoriete spel enorm heeft staan afkraken, respectloos gewoon. Zijn opinie zal ik niet vertrouwen en zo dien ik niet behandeld te worden. Ga ik niet meer naar toe.
De laatste die daar zit is wel ok, het is een leuke winkel die een vrij kleine collectie heeft voor bordspellen algemeen en vooral op warhammer zitten, maar ze hebben wel kennis van zaken. Als ze een spel niet hebben weten ze me wel (terecht) te vertellen dat deze al enkele jaren niet meer gemaakt word en hij kon vervangende spellen aanraden. Daar ga ik dus naartoe als Subcultures een spel tijdelijk niet heeft.

Je kunt zeggen wat je wil, maar klantvriendelijkheid maakt uit. Een Jumbo die klantvriendelijkheid als zekerheid heeft, ervaar ik meer als dat ze niet respectloos zullen zijn naar je. Maar dat je een gemiddelde Coop binnen gelopen komt en een gevoel krijgt die zegt: ‘welkom, kom gerust je benodigdheden halen hier’, dat voelt anders.

Ik denk daarom dat het ook verstandig zal zijn voor somige bedrijven (zal geen namen noemen) om af te stappen van de 15-17 jarige broekjes in dienst te nemen, omdat ze goedkoper zijn en kijken naar het karakter en houding van de personen. Want ik heb veel liever dat een 30+er mij aan de kassa met een goed gevoel de winkel uit laat stappen, dan een 16-jarige die overduidelijk als enige reden daar is om geld te verdienen.

© Janelin         15/03/2019

 

Wilt u reageren op dit bericht? Gebruik dan de optie ‘Geef een reactie’ hieronder.

NB
Uw mailadres, nodig om de reactie te versturen, wordt niet zichtbaar weergegeven en blijft expliciet alleen bekend bij het Nederlands Blog Initiatief. Hierop is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Uw reactie wordt niet direct weergegeven; deze wordt eerst beoordeeld door het Nederlands Blog Initiatief.