Na een korte nachtrust en een heerlijk Duits ontbijt worden wij uitgezwaaid door de gastvrije hoteliers en vervolgen wij onze reis naar Italië. Het wordt een lange dag die we overwegend in de bus door zullen moeten brengen, maar onderweg valt er gelukkig genoeg te zien, te praten, te lezen en ook wel te slapen.

Henk vertelt zo nu en dan wat over de plaatsen waar we langs rijden en als zijn verplichte rusttijd is aangebroken, gaan ook wij de bus uit om even de benen te strekken, wat te eten en te drinken.

Als we de grens van Italië gepasseerd zijn, komt een stralende zon ons tegemoet. En als we langs de kustlijn rijden is het al genieten.

Gelukkig hebben we geen last van files, zodat we aan het eind van de middag al aankomen bij ons hotel. Hier zullen we de komende zeven nachten verblijven en ons ontbijt en diner hebben. Er is een leuk terras voor het hotel, dus de avonden zullen ook wel gezellig zijn.

We kunnen al gauw onze kamers is en na ons even wat te hebben opgefrist, besluiten Mariska, Marianna en ik om nog even langs de boulevard te gaan lopen. Al gauw blijkt dat de heenweg wel meevalt, we gaan dan de vele trappen af; de terugweg is beduidend zwaarder met dezelfde trappen weer omhoog. Het is heerlijk om langs het strand te lopen. Gezinnen genieten van de zomerse avond en blijven wat langer op het strand. Wij gaan nog even langs de leuke winkelstraatjes die autovrij zijn en nemen een drankje op een leuk terrasje.

Het is de gewoonte in Italië om later op de avond te eten, maar voor ons wordt om half acht het diner al geserveerd en we hebben het ons heerlijk laten smaken.

We zitten na het diner nog even op het terras na te genieten met een heerlijk drankje, maar dan is het toch echt tijd om te gaan slapen.

Al heel vroeg in de ochtend is onze Nederlandse gids Paula, die in Italië woont, in het hotel. Zij gaat vandaag mee om ons de leuke plekjes te laten zien in Monaco en natuurlijk ook om het een en ander te vertellen. In de bus worden we gewezen op het luxe appartement waar Tatjana Simic woont, ook rijden we voorbij de appartementen waar de prinsessen Carolina en Stefanie wonen en natuurlijk zien we ook de enorme jachten die al voor de boulevard liggen en die nog aan komen varen. De eigenaren van die jachten willen heel graag gezien worden tijdens de Grand Prix van Monaco die een paar dagen later gereden zal worden.

Nadat we zijn uitgestapt uit onze eigen bus omdat deze Monaco niet in mag, stappen we over in een stadsbus die ons naar het Oceanografisch Museum zal brengen.

Vandaaruit gaan we eerst het Paleis bezichtigen. Wat een pracht en praal. Alle zalen hebben een eigen thema, maar alles is op elkaar afgestemd. Het was jammer dat we er geen foto’s mochten maken, maar gelukkig zijn er nog boeken waar een en ander in te zien is.

Prins Albert is vandaag thuis, want de vlag hangt uit. Leuke bijkomstigheid is dat Prinses Carolina, gevolgd door haar lijfwacht, het terrein van het Paleis op komt rijden en door een schuifdeur naar binnen gaat om haar broer te bezoeken. Heel bizar is het dat ze op nog geen vijftien minuten fietsen van het Paleis woont, maar dat ze totaal geen privacy heeft en dus voor iedereen wordt afgeschermd. Wat een leven!

Na het bezichtigen van het Paleis kijken we nog even naar de wisseling van de wacht, wat met veel ceremonie gepaard gaat. In de hete zon moeten de militairen hun werk doen. Ik heb echt medelijden met hen.

Het is tijd om wat te gaan eten en we vinden een winkeltje waar we onze trek kunnen stillen. Omdat we niet zo heel veel tijd hebben gaan we al gauw naar het vlakbij gelegen park om daar te genieten van de mooiste bloemen, bomen, struiken en beelden. Ook is er nog tijd om een dichtbij gelegen kerk te bezoeken. Op een van te voren afgesproken tijd verzamelen wij ons weer om met een treintje door Monaco te rijden, waar we op alle mooie en interessante plekken worden gewezen.

Het leuke hiervan is dat wij nog net op het Circuit kunnen rijden. Zouden we twee uur later zijn geweest, dan kon dat al niet meer in verband met de opbouw van de Grand Prix.

Na dit spektakel gaan we nog een uurtje naar het Oceanografisch Museum, waar we in een aantal zalen kunnen genieten van wat er zoal te zien is aan diersoorten in de Middellandse Zee.

Na deze indrukwekkende dag zijn we toch ook weer blij dat de bus ons naar ons hotel brengt, waar we weer gaan genieten van het heerlijke eten en een gezellige avond met elkaar.