Je loopt over straat met je hand vol boodschappen wanneer je telefoon over gaat. Je zoekt zo snel mogelijk naar een manier om bij je tas te komen zodat je erin kan spitten op zoek naar je telefoon. Wanneer je eindelijk je telefoon gevonden hebt, zie je dat het een onbekend nummer is en neemt op. Telemarketing. Geërgerd luister je naar de persoon ondertussen denkende aan je ijsjes die aan het smelten zijn en niet kan wachten tot je het gesprek hebt weten te eindigen, want als je gewoon ophangt, bellen ze later gewoon weer terug.
Laatst werd ik gebeld om kwart voor 10 ’s avonds, wederom met een callcenter medewerker aan de lijn die mij leuk wist te vertellen dat ik verzocht had contact op te nemen, wat mij sterk lijkt. De energiemaatschappijen lijken het wel op mij gemunt te hebben, want maandelijks word ik gebeld door een callcenter medewerker die spreekt vanuit een energiemaatschappij welke mij probeert binnen te halen. Sommigen zijn erg onbeschoft en maken je zelfs voor idioot uit dat je geen interesse hebt en een ander lijkt meewerkend en stelt je op de hoogte van het belmeniet register. Wederom naar gekeken trouwens en bij het register staat door mij aangegeven dat ik door niemand benaderd wens te worden. Dus dat ‘mooie’ register is in dat opzicht dus nutteloos.

Maar telemarketing is niet de enige irritante hierin; andere mooie irritante reclame makers zijn:
 Youtube; met tegenwoordig niet alleen van die irritante, en vaak luide, reclame voor de start van een video, maar ook (soms meerdere keren) reclame tijdens het fimpje, waarbij ze vaak zinnen afkappen.
 Huis aan huis; wanneer je lekker ontspannen thuis zit, een dagje vrij van je drukke leven, je rust verstoord wordt door een persoon die aan de deur staat.
 “Aan de bewoners van” reclame; als ik een “nee, nee” stikker heb vind ik het bloed irritant dat meerdere instanties hier omheen draaien door het te adresseren aan de bewoners van. Het is bedoeld voor bijvoorbeeld belangrijke documenten en niet voor reclame. Bekende hierin voor mij zijn Lotto, Caiway, Staples en de Postcodeloterij.
 Straatverkopers; die expliciet voor je gaan staan en daarmee je weg blokkeren zodat je ze wel aan moet horen over wat ze je te bieden hebben. Daarbij ook horende de flyers die je gewoon op straat in de hand gedrukt worden.
 Flyers; naast dat de straatverkopers deze je in de handen drukken, heeft men ook de gewoonte om de flyers onder de ruitenwissers te stoppen. Welke je tot actie dwingen om de flyer te verwijderen van de auto en daarmee in je handen gedrukt worden.
 Facebook; die na enkele posts weer een nieuwe reclame laat zien.

Nu snap ik dat er reclame moet zijn. Ikzelf heb ook niet zo lang geleden mijn bedrijf gestart en als je toch naar voren wil komen zal je reclame moeten maken. Alleen vind ik het jammer dat ze de reclame’s zo irritant naar voren moeten brengen waardoor je eerder geërgert bent over een bedrijf dan dat je daadwerkelijk geïnformeerd en gelokt bent om een kijkje te nemen. Een bedrijf welke mij telefonisch benadert, of een interesant youtube filmpje met hun reclame onderbreekt, of een ongeadresserde flyer in mijn brievenbus doet, etc. neem ik over het algemeen niet eens meer in overweging. Het enige wat er dan door mijn hoofd gaat, is ‘Wanneer stopt de reclame?’.
Daarbij is het van bijvoorbeeld youtube, maar ook op de gebruikelijke televisienetwerken, storend dat elke keer als de reclame komt je moet duiken naar de afstandsbediening om het geluid zachter te zetten. Want vooral bij youtube is vaak de reclame minstens twee keer zo luid als het onderbroken filmpje.

Waar is de tijd gebleven dat je veel minder geconfronteerd werd met reclame en je gewoon je eigen ding kon doen zonder jezelf steeds in bochten te wringen om maar te voorkomen dat je zo’n irritante vorm van reclame op je af gesmeten krijgt? Ik hoor zoveel mensen juist reageren dat ze juist niet gebruik zullen maken van de producten die aangeboden worden, omdat ze gestoord worden van hoe vaak en irritant het product hun in hun dagelijks leven stoort.

“Blokkades in het Bel-me-niet Register gelden alleen voor bedrijven en organisaties waar u geen relatie mee heeft. Ook al bent u ingeschreven in het Bel-me-niet Register, dan mag u toch nog gebeld worden door bedrijven of organisaties van wie u klant bent (geweest) voor een vergelijkbaar product of dienst.“ https://www.bel-me-niet.nl/vragen/wat-het-recht-van-verzet

Wat is een vorm van reclame die jij irritant vind? Laat een comment achter en deel jouw irritaties.

© Janelin 14/09/2018

Wilt u reageren op dit bericht? Gebruik dan de optie ‘Geef een reactie’ hieronder.
NB
Uw mailadres, nodig om de reactie te versturen, wordt niet zichtbaar weergegeven en blijft expliciet alleen bekend bij het Nederlands Blog Initiatief. Hierop is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Uw reactie wordt niet direct weergegeven; deze wordt eerst beoordeeld door het Nederlands Blog Initiatief.