“De ideeën van kunstenaars zijn van grote waarde voor het in stand houden van een open samenleving”, aldus Cintha van Heeswijck, directeur ARTZUID: https://www.artzuid.nl/ Het inspireerde mij om Klaas Gubbels (1934) bij de opening van de Artzuid Kunstroute te ontmoeten. Hij schildert en bouwt beelden sinds de jaren vijftig. Langs de kunstroute op de Bovenkerkerkade staat onder andere van hem 1 hart op 1 stoel op 1 tafel ter gelegenheid van ARTZUID annex Amstelveen. De stillevens van Klaas Gubbels voorbij aan het denken raken me direct in het hart. Wat beoogt de kunstenaar? Hoe verrast het kijken naar kunst? Tijdens een lezing in het Amstelveense museum Jan van der Togt van Mirelle Nunes op zondag 25 augustus op de slotdag van de tentoonstelling ‘Klaas Gubbels 85 jaar – De keuze van de kunstenaar’ hoopte ik op meer achtergrondinformatie over de 25 tentoongestelde werken. Deze werken betekenen veel voor de man en gedurende zijn leven heeft hij geen afstand ervan willen doen. Ze lopen uiteen van oud onderzoekend werk, tot de welbekende koffieketel en nieuwe kunstwerken, en bevinden zich veelal in zijn atelier. Waar hij nog steeds dagelijks te vinden is. Over het werkethos van de kunstenaar: “Mijn schilderijen zien eruit of ze in vijf minuten zijn gemaakt, maar ik doe er soms wel een jaar over. Dan leg ik het even weg, en pak het weer op en werk er verder aan. Soms vraag ik iemand even te komen kijken. Ook als die opmerkingen er volledig naast zitten, geeft het mij inspiratie om ermee verder te werken.” In het verhelderend filmfragment van Hollandse Meesters spreekt dit ethos voor zichzelf: https://youtu.be/31-pFlYfpLo

In de film ook: “Kunst ist schön, macht viel Arbeit! ~ Kunst is mooi, maakt veel werk!” – een indringend motto. De discipline van dagelijkse arbeid van 9 – 6 uur in zijn Arnhemse atelier Lichtenbeek tot op heden; door actuele auto-expressie (volgens hem: geen zelf-expressie). Focus op ronde vormen, dan werkt hij vanuit empathie; opstaande tuiten, dan is hij vrolijk; neerbuigende tuiten, afwijzende houding; ketel met opwaarts tien tuiten alle kanten op, het leven ziet er vrolijk en veelkleurig uit! Zijn expressie is mogelijk ontstaan door uitzicht als 6-jarige jongetje tijdens het Rotterdamse bombardement op een man (kleermaker?, die zaten toen op tafels te werken) die brandend op een tafel zat. In het dagblad De Trouw d.d. 8 juni 2019 het fragment: “Rotterdam is mijn jeugd, zegt hij, met onuitwisbare herinneringen aan de straten waar hij speelde, het huis waar hij opgroeide en dat verwoest werd bij het bombardement in mei 1940. Hij ziet zich nog lopen door de brandende straten en over de dode mensen heen stappen. Eén beeld draagt hij voor altijd mee: van een tafel. Die stond in een huis aan de Zomerhofstraat waarvan de voorgevel was weggeslagen, zodat je zo in de woonkamer keek. “Op de tafel zat een man in kleermakerszit. Hij stond in brand.” Deze indruk uit zijn vormingsjaren haalt mij terug naar krachtige leermomenten in het leven. Werkelijk, kunst raakt subjectieve grondhouding aan! Nieuwsgierig geven we vorm aan het leven, in openheid. We voelen inspiratie. Het stimuleert om van kunst te genieten, innerlijke projecties te ontzenuwen. Kunst in de openbare ruimte: essentieel!

©Conchita Willems                4/04/2019

 

Wilt u reageren op dit bericht? Gebruik dan de optie ‘Geef een reactie’ hieronder.

NB
Uw mailadres, nodig om de reactie te versturen, wordt niet zichtbaar weergegeven en blijft expliciet alleen bekend bij het Nederlands Blog Initiatief. Hierop is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Uw reactie wordt niet direct weergegeven; deze wordt eerst beoordeeld door het Nederlands Blog Initiatief.